25.1.06

Nüüd olen küll hakkama saanud sellega,
mis sugugi plaanis ei olnud,
st. Punasele Hanrahanile nõelad küüne alla ajanud!
Üritan Sulle vastata, vaevalt küll ammendavalt, sest teema on vist tõesti niisugune, et juttu jätkuks kauemaks - miks me muidu selle juurde nii mitu korda tagasi tuleme -, lihtsalt siis nii nagu praegu oskan...

Kõigepealt: mul ei olnud kavas rünnata ei Sind ega ühtegi teist konkreetset isikut, teha peeneid vihjeid kellegi olemuse kohta või sõimata Sind kultuurirevolutsionääriks, (ooperi)teatrilammutajaks, teab milleks veel. Kui see oleks olnud minu eesmärk, siis nii oleksingi öelnud, otse.
Taevas halasta, ma tean, et Sa oled melomaan!


Tõsi, kui olin Sulle päeval helistanud, tekkis mul siiski vägisi kujutluspilt sellest, kuidas Sa, Molotovi kokteil hõlma all, näol äraseletatud ilme ja silmis hullunud misjonäri helk ümber Estonia teatri luusid :-))))
Sedavõrd ilus, et mõni tund hiljem kohalikus säästumarketis seistes tabasin end sellele mõtlemast ja naerust vappumas. Inimesed vist vaatasid küll vähe imelikult...


Väidetega manipuleerimisest rääkisime ka ja Sa kirjutasid oma blogis 90. algusest, "kus varakapitalistlikus Eestis oli vasakpoolsusehirm nii suur, et isegi sõna “sotsioloog” seostus paljude meeles “kommunistiga”:) “Sotsialistist” rääkimata".

See on ilus näide, aga mis me 90. algusest räägime! Tuletagem meelde vaid härra Maurust, seda tema 'sotsia-' ja 'sotsio-' lugu. Klassika on klassika ja kui palju on meil tänagi Eestis neid, kes vasakpoolsuse all mõistavad ainult lumpeni ürgset kihku kõike laiali ja ümber jagada!

*

Kui panid tähele, siis kirjutasin eile:
"Küllap nii on. Ometi jäi see lõik mind vaevama ega jätnud täna terve päeva rahule. Võib-olla sellepärast, et õige, võib-olla hoopis sellepärast, et samavõrd ähvardav... Ilmselt sõltuvalt sellest, kes nii ütleb ja millises süsteemis ütleb."
See tähendab, et ma küll mõtlesin Sinu sõnadele, aga üritasin just nimelt Sinust distantseeruda ja mõelda sellest, mida võivad kaasa tuua iseenesest õiged mõtted mõnes teises süsteemis ja vastutustundetu või teadmatu võimukadja meelevallas. Võib-olla see mind vaevama jäigi. See, milles kindlalt tean, et oleme Sinuga ühte meelt: maailm, milles me elame, on väga habras, me ise selle osadena samuti ja et kõnnime me iga päev tõesti noatera peal...

Aga see ei tähenda, et näeksin absoluutselt kõige taga kummitamas esimees Maod, kultuurirevolutsiooni tonti.

Circulus vitiosus...
Mul on neid mitmeid, ma ainult ei teadnud, et selle koha peal, ei usu seda tegelikult päriselt ka.
Kui ma arvaksin, et midagi ei ole võimalik muuta, siis ma ilmselt ei oleks viis aastat tagasi Sinu kutsel liitunud [Heauusilmaga], pidanud õigeks selle manifesti ja kirjutanud (koos Sinuga!) alla veel üsna mitmele avaldusele, ... ei nõuaks tudengeilt kirjandeid ja arutelusid inimtegevuse mõjust keskkonnale, ei teeks veel paljusid asju ..... tõenäoliselt ei tahaks eriti eladagi, sest rõõmsalt hukule vastu marrsimine erilist perspektiivi endas ei kätke...

Paranoiad... Jah, ka need on mul kindlasti olemas ja ma usun, et suuremat osa neist Sa isegi tead.
Üks neist on näiteks see, et paljude õigete ja õilsate eesmärkide teostamisel võib väga kergesti üle sõita kõige nõrgematest.

Peaaegu et juba tüütuseni nämmutatud ja triviaalsevõitu näide:
Kui me väidame, et fossiilkütuse hind peaks olema oluliselt kõrgem, et see on patuselt madal ja soodustab mõtlematut raiskamist, siis olen ma sellega päris kindlasti nõus, mis siin üldse rääkida.
Aga kui me seda pikemalt mõtlemata lihtsalt kergitama hakkame, siis on hing kinni just sellel, kes on kaitsetu ja kelle võimuses ei ole alternatiivkütuse väljatöötamine.
Ma olen veendunud, et üks võimalus natukenegi läbustamist tagasi tõmmata on ühistransport, aga ma tean, et on inimesi (neile on antud isegi priiküüdi õigus selles), kellele ühistransport on kättesaamatu, nad lihtsalt ei pääse sinna sisse. Ja nii nad siis tossutavadki oma vana autoloksuga või istuvad kodus, kui ei jaksa maksta sedagi patuselt madalat bensiinihinda.
Sa võib-olla tahad mulle jälle circulus vitiosust meelde tuletada?

Nii Sulle kui mulle on selge, et lahenduseks ei ole ainult kahte võimalust, et lahendus saab olla ainult kompleksne, ja mina ei pea sugugi kurjategijaiks neid, kes jutlustavad kütusehinna tõstmise vajalikkust. Mus lihtsalt tuigatab iga kord valusalt, kui sellest kõnelejad unustavad öelda, et nad ON teadlikud ka probleemi teisest küljest ja rõhutada, et lahendusi otsides seda teist külge EI unustata, vaid arvestatakse.

See tõepoolest on üks mu paranoiadest, et unustatakse või ei jõuta kõige muu juures läbi mõelda ja et tahetakse küll head, aga välja tuleb nagu alati...
Kannatajaks reeglina ei ole otsustajad.

Aga sellepärast me ju räägimegi, et õigel ajal jaole saada :-)
Ütlen ka veelkord, et ma ei ründa Sind ega üldse kedagi isikuliselt.

"Tõesti, maailm ei kätke ainult kaht võimalust, et "on nii, nagu praegu" ja "mõisad põlevad". Nende kahe vahel, kõrval ja üle on tuhandeid erinevaid teid."

Jumal tänatud, et me selle juurde ikka ka välja jõudsime, mis siis, et me seda teame! Seep see lootusesäde ju ongi! Sest dualistliku maailmapildi lõksust - kui mäletad - oleme [Heauusilmasgi] rääkinud tõesti palju...

Mulle hakkas korraga nalja tegema, et olen siia kirjutanud nii pika jutujoru ja justkui polemiseeriksin Sinuga, aga ei taha Sulle tegelikult üldse vastu vaielda!

...coda'ks veel ehk nii palju, et ma tunnen Punast Hanrahani tõesti juba õige hulka aastaid ja tean, et ta EI OLE totalitarist, ausõna ei ole! Ka seda tean, et demokraati on temas küllap rohkem kui ahjualuses, kes vahel kipub lihtsalt olema kärsitu.

1 Comments:

Blogger Omni arvas...

Hello from America!! :-)

(who is Omni?)

25. jaanuar 2006, kell 08:08  

Postita kommentaar

<< Home